Mijn CV-ketel lekt water

  • Heb je water onder de CV-ketel?
  • Heb jij erg vaak water toegevoegd aan de ketel?
  • Er lekt water bij mijn expansievat
  • Welke gevolgen ontstaan er met een kapot expansievat
  • Of je nu een Remeha, Vaillant, Intergas of een Nefit CV-ketel heeft: Elke CV-ketel heeft water nodig. Dit water gebruikt de ketel om de woning te verwarmen. Lekt er ergens water dan loopt de waterdruk terug waardoor de CV-ketel kan uitslaan.  Als het koud is in huis dan zet je in de meeste gevallen de thermostaat hoger. Hierdoor zal het verwarmingselement in de ketel er voor zorgen dat het water opwarmt.  Het warme water verplaatst zich via de leidingen richting de radiatoren en kranen. De radiatoren warmen op waardoor de omgevingstemperatuur zal stijgen.  

    Hulp nodig?

  • Whatsapp 06-46 50 87 31
  • Wordt vriend van CV Zeker
  • bel: 085 - 483 24 58
  • Mail: info@cv-zeker.nl
  • Ik moet constant mijn CV-ketel bijvullen

    Soms komt het voor dat je geen water vindt, maar wel vaker dan normaal de CV-ketel moet bijvullen. Dan is het opsporen van het euvel wat lastiger. De leidingen van de radiatoren zitten namelijk verstopt achter muren of in de vloer bij vloerverwarming. Als hier water uit ontsnapt dan zal je vaker dan normaal moeten bijvullen. Het is dan verstandig om eens langs alle radiatoren en leidingen te lopen die je wel kan zien. Controleer of je hier watersporen of natte plekken kan vinden. Zie je onder de radiator water of zie je dat de koppeling groen/bruin uit is geslagen (corrosie)? Dan duidt dit vaak op een lekkage. Naast al deze leidingen kan ook het expansievat kapot zijn.   Klik hier om naar de gevolgen te gaan van een kapot expansievat.

    Lekt er water onder je CV-ketel?

    Moet je vaak de ketel bijvullen met water? Of zie je waterkringen op de vloer of groen/bruin achtige corrosie op de koppelingen/leidingen onder de ketel. Dan duidt dit vaak op een lekkage.

    Mogelijke oorzaken:

    • Koppeling: Als er bruinachtige corrosie op de koppeling zit. Dan wijst het er op dat de koppeling niet helemaal dicht is geweest. Wij noemen dit ook wel een zwetende koppeling. Vaak gaat de koppeling na verloop van tijd dicht. Zie je duidelijk dat er water druppelt langs de koppeling, dan is deze echt lek en zal moeten worden vervangen.
    • Ontluchter: In de CV-ketel zit vaak een automatisch ontluchter. Het lucht wat niet thuishoort in de leidingen wordt hiermee losgelaten. Bij het ontsnappen van de lucht kan er water mee komen. Als de ontluchter niet goed meer afsluit dan zal hier je watersporen zien.
    • Overstortventiel: De waterdruk in het ketel moet tussen 1.2 en 1,8 bar zijn. Bij het opwarmen van het water zal de druk hoger worden. Omdat de druk niet te hoog mag worden is er als beveiliging een overstortventiel gemonteerd. Het overstortventiel zal het overbodige water laten ontsnappen. Vaak gebeurt dit via de slang die in de afvoer is gemonteerd. Controleer of de slang niet kapot is of los is geraakt. Is de druk goed in de ketel en toch ontsnapt er water uit de overstort, dan zal deze kapot zijn en mogelijk moeten worden vervangen.
    Wanneer er water lekt bij een CV koppeling dan kan het voorkomen dat deze bruin groen uitslaat
    Corrosie dat ontstaat bij een lekkende koppeling
    Diverse slangen die vanaf de CV-ketel naar de afvoer leiden
    Diverse slangen die vanaf de CV-ketel naar de afvoer leiden

    Er lekt water bij mijn expansievat

    Wij zien regelmatig dat de CV-ketel gaat lekken, nadat de klant de CV-ketel heeft bijgevuld. De meeste CV-ketels worden gevuld in de buurt van het expansievat. Het expansievat is vaak rood en in de buurt van de ketel gemonteerd. De vulkraan die gebruikt is voor het bijvullen is vaak geen kraan die dagelijks in gebruik is. Hierdoor kan deze niet volledig afsluiten en lekken na het bijvullen.

    Het ronde rode vat in de buurt van je CV-ketel noemen wij het expansievat
    Het rode vat in de buurt van je CV-ketel noemen wij het expansievat

    Gevolgen van een kapot expansievat

    In het expansievat zit een binnenbal (membraan). Deze is gevuld met stikstof op een bepaalde voordruk. Als deze in het expansievat stuk gaat, dan ontsnapt er stikstof in het systeem en het expansievat zal zich vullen met water. Dit kan rare geluiden geven in je radiatoren en leidingen.

    Hierdoor daalt de druk waardoor de ketel de eerste keer uit zal gaan. Bij een te lage druk moet de ketel worden bijgevuld waardoor de ketel weer op druk komt. Maar omdat het membraan stuk is in het expansievat. Zal het de drukverschillen niet meer opvangen.  Hierdoor zal de druk in het systeem hoger worden wanneer er warm water wordt gevraagd.

    Bereikt de druk een te hoge waarde dan zal het beveiligingsventiel in werking treden. Bij een veel te hoge druk spuit het water er letterlijk uit en zal de omgeving nat worden. Om te testen of het expansievat stuk is, kun je met een voorwerp op het expansievat slaan. Tussen de onderkant en bovenkant moet een duidelijk verschil hoorbaar zijn.

    Al een onderhoudscontract?

    Het goed functioneren van de CV-ketel blijft niet beperkt tot het bijvullen en ontluchten van de verwarmingsinstallatie. Daarom adviseren wij de CV-ketel goed te laten onderhouden, deze dient minimaal één keer per twee jaar nagekeken te worden door een monteur. Met het periodiek onderhouden van de CV-ketel ben je tevens verzekerd van het behoud van de fabrieksgarantie. Door een  onderhoudscontract op maat af te sluiten bij CV Zeker, ben je verzekerd van de laagste prijzen en directe hulp bij storingen. Dit is er al vanaf een bedrag van € 6,99 per maand.

    Direct contact

    Wil je een onderhoudscontract afsluiten? Of zijn er nog vragen over het bijvullen of lekkage van de verwarmingsinstallatie? Neem voor al deze vragen contact met ons op.

  • Stuur ons een whatsapp bericht
  • Bel ons op
  • Email ons
  • Start de onderhoudskiezer